|
Alfonsó, Markos
József Színész, parodista
Született:
1912. február 28. Budapest, Magyarország
Elhunyt:
1987. május 31. Budapest, Magyarország
|
Életrajza:
Adatok:
1928 - autószerelőnek áll
1930 - artista lesz
1932 - bulgáriai turné számára utolsó állomáshelyén,
Várnában megsérül
1933 - Royal Varieté Revü táncosa.
1933-34 - Olaszországban, majd itthon a Czája-cirkusz
mindenese. Besorozzák.
1935-36 - Az Arizóna mulatóban.
1937-38 - Olaszországban, Franciaországban. Marcel
Marceau, Louis Amstrong, és Zizi, vagyis Reneé Jeanmeire
partnere, egy-egy produkcióban.
1939 - Moulin Rouge tagja, mint akrobata és revütáncos.
Majd Jo Stan művésznéven önálló számokban lép föl.
1940 - Betiltják az angolszász művészneveket, s felveszi
az akkor elhunyt XIII. Alfons, spanyol király nyomán,
az Alfonsó nevet.
1944 januárban munkaszolgálata alól megszökik, bujkál.
Álnéven a Rókus Kórház műtős-segédje.
1945 - Egy megsérült orosz tiszt tolmácsaként Szegedre
érkezik, ahol segédszínésznek áll.
1948-51 - Partnere Rodolfónak, majd varietékban, lokálokban
lép fel.
1951-52 - A Royal Színház tagja, "Peleskei nótárius"-ban
Baldauf Herkules alakításáért, kitüntetik.
1952 őszétől a Vidám Színpad tagja.
1956 júniusában 3 hónapos turné a Szovjetunióban.
1956-58 - Az októberi forradalom alatt moszkovitának
titulálják, feldúlják lakását. Családostól emigrál,
kezdetben Bécsben, majd Belgiumban. Fellépéseket vállal.
Toto, Macario, Vittorio de Sica partnere, Jacques
Tati pedig gag-man-nek szerződteti "A nagybácsi"
című filmjéhez.
1959-ben a honvágy hazahozza, s minthogy a forradalom
kapcsán nincs a feketelistán, kezdetben a Kamara Varieté
tagja, majd ismét leszerződik a Vidám Színpadhoz,
amelynek nyugdíjaztatásáig tagja, de azon túl is vállalt
színházában fellépéseket, egészen az 1987-ben bekövetkezett
haláláig.
Részletesebb életút
Édesapja baromfikereskedésében
dolgozik iskolái mellett. Az állandó fizikai munka,
testileg fejlett, erős gyerekké neveli. Kereskedelmi
iskolába jár, amikor tanárával konfliktusba keveredik,
az iskolából mennie kell, autószerelő inasként helyezkedik
el, a Róka és Társa cégnél, Budapesten, a Millenáris-pálya
egyik versenyzőjénél. 1930-ban artistának áll. A csillaghegyi
strandon találkozik egy artistával, aki néhány hónapos
kiképzés után, alkalmazza egy ugró számban, a népligeti
cirkuszban. Családja másképp gondolja, és tisztes
foglalkozás kiválasztására, édesapja külföldre küldi,
egy ismerőséhez Strassbourg-ba, de Ő tovább áll és
Párizsban lesz autószerelő a Renault cégnél, nyolc
hónapon át, majd hazatér.
Vándorévek első állomáshelyei
Itthon a Vidám Park kötelékéhez
tartozó varieté, az Alpesi falu unterman-ja lesz,
akikkel Bulgáriában, Szófiába szerződik egy varietéba.
Itt egy profi birkozóhoz "igazol át", és
mint a "Hortobágy legyőzhetetlen bikája"
járja Bulgária városait, cirkuszait birkózószámával.
A sikersorozat végére a pontot egy balsikerű várnai
fellépés teszi. Török ellenfele legyőzi. Hazatér,
s a Kálvin téri Szemző divatáruüzletben lesz kereskedősegéd.
Az
élet
1933 felveszik a budapesti
Royal Revü Varieté tagjai sorába. Táncosként egy éves
szerződéssel Olaszországba megy, majd hazatérve, hosszú
időn át a Czája-cirkusz vándortásulatának lesz tagja,
amelynek katonai behívója vet véget. Leszerelése után
az Arizonában lesz parkettáncos. Egy idő múlva a tulajdonos,
a legendás Rozsnyai Sándor neje mellett dolgozik.
Játszik ágyékkötős rabszolgaként, bronzszínű Adoniszként
lóg le a csillárról, máskor meg vidám faun a görlök
között. Egy nap a leitalosodott ifjú Festetich gróffal
kerül konfliktusba, aminek pofon a vége és az Arizonából
kiteszik. (Öngyújtóval meggyújta, Alfonsó kellékágyékkötőjét
tréfából). Átszerződik a "Kék egér" mulatóba,
ahol egy nap meghívást kap Egyiptomba. Majd egy esztendőn
keresztül járja a Közel-kelet mulatóit, varietéit,
fellép Szudánban, dolgozik Libanonban, Szíriában,
majd Törökországban.
Jo Stan-ből Alfonsó lesz
1937-38-ban Olaszország-szerte
fellép mozivarietékben. Naponta háromszor. Ebbéli minőségében
játszik Marcel Marceau-val, a pantomim-művésszel, s
jó barátságba is kerül vele, valamint Satchmo-val, az
akkor még sovány és fiatal Louis Amstronggal, s fellép
Párizsban az Olympia varietében, Zizivel, a népszerű
Reneé Jeanmeire-vel. Hazatérését követően a Bartók Béla
úti Sanghaj Bár táncosa. Átszerződik a Moulin Rouge-ba
akrobatának és revütáncosnak. Barátságot köt Kiss Manyival,
Latabár Kálmánnal és Árpáddal, valamint a mesterének
tekintett Feleki Kamillal. Az előadásszünetekben a kollégáit
szórakoztatja paródiáival, amikor egy nap a direktor
Flaschner Ernő ezt észrevéve, színpadra küldi. Jo Stan
művésznéven lép föl ezen túl, és hosszas folyamaton
keresztül menve találja meg a saját stílusát, parodisztikus
ötleteinek végtelen tárházát. Karikirozza Chevaliert,
Jean Gabint, Chaplint, Spencer Tracyt... stb. Közben
saját számai sikert hoznak számára. "Az öltözködő
nő", "A szobrász", a "Cirkusz a
mellényzsebben", a "Későnjövők", "A
balett-táncos" produkciói hozzák első egyéni sikereit.
Jo Stan-ként nem léphet föl többet, mert 1940-ben egy
rendelet megtiltotta az angol, vagy francia neveű artisták,
és előadóművészek fellépését. Akkoriban hunyt el XIII.
Alfons, spanyol király. Valakinek felolvasta ezt a hírt
az öltözőben: -Meghalt a király, Alfons óh. Így lett
Alfonsó az új művészneve.
A háború
1944 januárjában munkaszolgálatra
kerül, ahonnét megszökik, bujkál, októbertől műtössegéd
a Rókus kórházban, álnéven. Műtőssegédként éli meg
az orosz csapatok Budapestre érkezését. Egy fejlövéses
orosz tisztet osztanak be hozzá, akinek a tolmácsaként
elkerül Szegedre. Szegeden segédszínésznek áll. A
Szókimondó asszonyságban, Le Fevre, a Csúnya lányban
táncos-komikus, a Hamletban Rosenkrantz, a Mosoly
országában táncol, Szegeden, ám ennél többre vágyik,
és otthagyja a vidéki életet.
1948-52
Budapestre jön, s Rodolfó
bűvész partnere lesz a Fővárosi Nagycirkuszban, de
bár jó barátság köti Rodolfóhoz, önálló pályát szeretne
találni, ahol magát "adhatja", tovább áll
és lokálokban, varietékben csiszolja összetéveszthetetlenül
egyéni stílusát. 1952-ben a Royal Színház tagja. A
"Peleskei nótáriusban" alakított Baldauf
Herkules alakításáért, 1952. április 4-én a Népköztársasági
Érdemrend ezüst fokozatát kapja. 1952 őszén a Vidám
Színpad tagja lesz egészen nyugdíjaztatásáig. A Vidám
Színpadon köt barátságot Bársony Istvánnal. Fellépések
után a megromlott egészségű kollégát haza-hazakísérgetve,
a színiakadémiát pótló beszélgetések során csiszolja
szinpadi tudását. Már az ötvenesévek elején is vállal
film-epizód szerepeket, reklám filmszerepeiben is
elhíresül. Reklámfilmjeinek mondatai bekerülve a köztudatban
modernkori szólásokká válltak: "Megvette az ehetit?",
vagy a "Van egy fölösleges százasa", "Ne
nekem köszönje", "Idefigyeljenek Emberek".
1956-1987
1956 nyarán háromhónapos orosz
turnén vesz részt, ahol találkozik és barátságot köt
Rajkinnal. A forradalom idején a szovjet-turnéja kapcsán
feldúlják lakását. Hazajön, és családjával külföldre
távozik. Bécsben és Belgiumban vállal fellépéseket.
Dolgozik Toto-val, Macario-val, és Vittorio de Sica-val,
Jacques Tati pedig gag-man-nnek szerződteti "A
nagybácsi" című filmjéhez. A honvágy hazahozza,
s ismét leszerződik a Vidám Színpadhoz, amelynek nyugdíjaztatásáig
tagja marad. Az erőnléte még éveket tesz lehetővé, de
színházának kicsinyes spórolása kapcsán, amelynek során
egy repertoár darabból anyagi megokolásból kiteszik,
nyugdíjaztatását kéri. Ezt követően több fellépést vállal
a televízióban, filmgyárban. 1972-ben eljátssza a "Vigyázat
mázolva" című kisfilm főszerepét, amely az oberhauseni
fesztivál fődíját nyeri el. 1974-ben a "Keménykalap
és krumpliorr" film, a müncheni Prix Jeunesse fesztiválon,
dícsérő oklevelet kap, amelynek főszerepét játsza. Számtalan
alakítását, hála istennek televízó örzi az archivumában.
A fiával Markos György-el készült Karmester, a sakkozók,
az ügyefogyott cirkusz jelenetéig, zenebohócként, vagy
a legendássá váló "Ványadt bácsi" jelentben,
vagy a magyar televíziózásban elsőként elkészülő humoros
húszpercesek, Alfonsó show-jáig számtalan önálló, és
igazi Alfonsó-világ válhatott a nézők millióinak kedvencévé.
Alfonsó mint ember
A színpadi Alfonsó és a magánember
Markos József nem összekeverhető módon különálló dolog.
Mindenféle botrányoktól mentes, nem a világ színei
előtt zajló magánélete, élesen elkülönül, a folyamatos
szakmai csiszolással és műgonddal felépített színpadi
és televíziós szerepeitől. Minden részletében előkészítette
fellépéseinek utolsó, apró mozzanatait is. Évtizedes
külföldi és hazai tapasztalata sűrűsödött egy-egy
jelenetsor mögé. Múló életét és munkásságát megőrző
felvételei a magyar kultúra szerves részévé lett az
idők során.
Kitüntetései
.....1952. április 4. Népköztársasági
Érdemrend ezüst fokozata, Kossuth-díj (1957), Érdemes Művész
(1956), Kíváló Művész (1962).
Alfonsó |
|
|
Alfonsó, Markos
József Színész, parodista
Született:
1912. február 28. Budapest, Magyarország
Elhunyt:
1987. május 31. Budapest, Magyarország
|
Életrajza:
Adatok:
1928 - autószerelőnek áll
1930 - artista lesz
1932 - bulgáriai turné számára utolsó állomáshelyén,
Várnában megsérül
1933 - Royal Varieté Revü táncosa.
1933-34 - Olaszországban, majd itthon a Czája-cirkusz
mindenese. Besorozzák.
1935-36 - Az Arizóna mulatóban.
1937-38 - Olaszországban, Franciaországban. Marcel
Marceau, Louis Amstrong, és Zizi, vagyis Reneé Jeanmeire
partnere, egy-egy produkcióban.
1939 - Moulin Rouge tagja, mint akrobata és revütáncos.
Majd Jo Stan művésznéven önálló számokban lép föl.
1940 - Betiltják az angolszász művészneveket, s felveszi
az akkor elhunyt XIII. Alfons, spanyol király nyomán,
az Alfonsó nevet.
1944 januárban munkaszolgálata alól megszökik, bujkál.
Álnéven a Rókus Kórház műtős-segédje.
1945 - Egy megsérült orosz tiszt tolmácsaként Szegedre
érkezik, ahol segédszínésznek áll.
1948-51 - Partnere Rodolfónak, majd varietékban, lokálokban
lép fel.
1951-52 - A Royal Színház tagja, "Peleskei nótárius"-ban
Baldauf Herkules alakításáért, kitüntetik.
1952 őszétől a Vidám Színpad tagja.
1956 júniusában 3 hónapos turné a Szovjetunióban.
1956-58 - Az októberi forradalom alatt moszkovitának
titulálják, feldúlják lakását. Családostól emigrál,
kezdetben Bécsben, majd Belgiumban. Fellépéseket vállal.
Toto, Macario, Vittorio de Sica partnere, Jacques
Tati pedig gag-man-nek szerződteti "A nagybácsi"
című filmjéhez.
1959-ben a honvágy hazahozza, s minthogy a forradalom
kapcsán nincs a feketelistán, kezdetben a Kamara Varieté
tagja, majd ismét leszerződik a Vidám Színpadhoz,
amelynek nyugdíjaztatásáig tagja, de azon túl is vállalt
színházában fellépéseket, egészen az 1987-ben bekövetkezett
haláláig.
Részletesebb életút
Édesapja baromfikereskedésében
dolgozik iskolái mellett. Az állandó fizikai munka,
testileg fejlett, erős gyerekké neveli. Kereskedelmi
iskolába jár, amikor tanárával konfliktusba keveredik,
az iskolából mennie kell, autószerelő inasként helyezkedik
el, a Róka és Társa cégnél, Budapesten, a Millenáris-pálya
egyik versenyzőjénél. 1930-ban artistának áll. A csillaghegyi
strandon találkozik egy artistával, aki néhány hónapos
kiképzés után, alkalmazza egy ugró számban, a népligeti
cirkuszban. Családja másképp gondolja, és tisztes
foglalkozás kiválasztására, édesapja külföldre küldi,
egy ismerőséhez Strassbourg-ba, de Ő tovább áll és
Párizsban lesz autószerelő a Renault cégnél, nyolc
hónapon át, majd hazatér.
Vándorévek első állomáshelyei
Itthon a Vidám Park kötelékéhez
tartozó varieté, az Alpesi falu unterman-ja lesz,
akikkel Bulgáriában, Szófiába szerződik egy varietéba.
Itt egy profi birkozóhoz "igazol át", és
mint a "Hortobágy legyőzhetetlen bikája"
járja Bulgária városait, cirkuszait birkózószámával.
A sikersorozat végére a pontot egy balsikerű várnai
fellépés teszi. Török ellenfele legyőzi. Hazatér,
s a Kálvin téri Szemző divatáruüzletben lesz kereskedősegéd.
Az
élet
1933 felveszik a budapesti
Royal Revü Varieté tagjai sorába. Táncosként egy éves
szerződéssel Olaszországba megy, majd hazatérve, hosszú
időn át a Czája-cirkusz vándortásulatának lesz tagja,
amelynek katonai behívója vet véget. Leszerelése után
az Arizonában lesz parkettáncos. Egy idő múlva a tulajdonos,
a legendás Rozsnyai Sándor neje mellett dolgozik.
Játszik ágyékkötős rabszolgaként, bronzszínű Adoniszként
lóg le a csillárról, máskor meg vidám faun a görlök
között. Egy nap a leitalosodott ifjú Festetich gróffal
kerül konfliktusba, aminek pofon a vége és az Arizonából
kiteszik. (Öngyújtóval meggyújta, Alfonsó kellékágyékkötőjét
tréfából). Átszerződik a "Kék egér" mulatóba,
ahol egy nap meghívást kap Egyiptomba. Majd egy esztendőn
keresztül járja a Közel-kelet mulatóit, varietéit,
fellép Szudánban, dolgozik Libanonban, Szíriában,
majd Törökországban.
Jo Stan-ből Alfonsó lesz
1937-38-ban Olaszország-szerte
fellép mozivarietékben. Naponta háromszor. Ebbéli minőségében
játszik Marcel Marceau-val, a pantomim-művésszel, s
jó barátságba is kerül vele, valamint Satchmo-val, az
akkor még sovány és fiatal Louis Amstronggal, s fellép
Párizsban az Olympia varietében, Zizivel, a népszerű
Reneé Jeanmeire-vel. Hazatérését követően a Bartók Béla
úti Sanghaj Bár táncosa. Átszerződik a Moulin Rouge-ba
akrobatának és revütáncosnak. Barátságot köt Kiss Manyival,
Latabár Kálmánnal és Árpáddal, valamint a mesterének
tekintett Feleki Kamillal. Az előadásszünetekben a kollégáit
szórakoztatja paródiáival, amikor egy nap a direktor
Flaschner Ernő ezt észrevéve, színpadra küldi. Jo Stan
művésznéven lép föl ezen túl, és hosszas folyamaton
keresztül menve találja meg a saját stílusát, parodisztikus
ötleteinek végtelen tárházát. Karikirozza Chevaliert,
Jean Gabint, Chaplint, Spencer Tracyt... stb. Közben
saját számai sikert hoznak számára. "Az öltözködő
nő", "A szobrász", a "Cirkusz a
mellényzsebben", a "Későnjövők", "A
balett-táncos" produkciói hozzák első egyéni sikereit.
Jo Stan-ként nem léphet föl többet, mert 1940-ben egy
rendelet megtiltotta az angol, vagy francia neveű artisták,
és előadóművészek fellépését. Akkoriban hunyt el XIII.
Alfons, spanyol király. Valakinek felolvasta ezt a hírt
az öltözőben: -Meghalt a király, Alfons óh. Így lett
Alfonsó az új művészneve.
A háború
1944 januárjában munkaszolgálatra
kerül, ahonnét megszökik, bujkál, októbertől műtössegéd
a Rókus kórházban, álnéven. Műtőssegédként éli meg
az orosz csapatok Budapestre érkezését. Egy fejlövéses
orosz tisztet osztanak be hozzá, akinek a tolmácsaként
elkerül Szegedre. Szegeden segédszínésznek áll. A
Szókimondó asszonyságban, Le Fevre, a Csúnya lányban
táncos-komikus, a Hamletban Rosenkrantz, a Mosoly
országában táncol, Szegeden, ám ennél többre vágyik,
és otthagyja a vidéki életet.
1948-52
Budapestre jön, s Rodolfó
bűvész partnere lesz a Fővárosi Nagycirkuszban, de
bár jó barátság köti Rodolfóhoz, önálló pályát szeretne
találni, ahol magát "adhatja", tovább áll
és lokálokban, varietékben csiszolja összetéveszthetetlenül
egyéni stílusát. 1952-ben a Royal Színház tagja. A
"Peleskei nótáriusban" alakított Baldauf
Herkules alakításáért, 1952. április 4-én a Népköztársasági
Érdemrend ezüst fokozatát kapja. 1952 őszén a Vidám
Színpad tagja lesz egészen nyugdíjaztatásáig. A Vidám
Színpadon köt barátságot Bársony Istvánnal. Fellépések
után a megromlott egészségű kollégát haza-hazakísérgetve,
a színiakadémiát pótló beszélgetések során csiszolja
szinpadi tudását. Már az ötvenesévek elején is vállal
film-epizód szerepeket, reklám filmszerepeiben is
elhíresül. Reklámfilmjeinek mondatai bekerülve a köztudatban
modernkori szólásokká válltak: "Megvette az ehetit?",
vagy a "Van egy fölösleges százasa", "Ne
nekem köszönje", "Idefigyeljenek Emberek".
1956-1987
1956 nyarán háromhónapos orosz
turnén vesz részt, ahol találkozik és barátságot köt
Rajkinnal. A forradalom idején a szovjet-turnéja kapcsán
feldúlják lakását. Hazajön, és családjával külföldre
távozik. Bécsben és Belgiumban vállal fellépéseket.
Dolgozik Toto-val, Macario-val, és Vittorio de Sica-val,
Jacques Tati pedig gag-man-nnek szerződteti "A
nagybácsi" című filmjéhez. A honvágy hazahozza,
s ismét leszerződik a Vidám Színpadhoz, amelynek nyugdíjaztatásáig
tagja marad. Az erőnléte még éveket tesz lehetővé, de
színházának kicsinyes spórolása kapcsán, amelynek során
egy repertoár darabból anyagi megokolásból kiteszik,
nyugdíjaztatását kéri. Ezt követően több fellépést vállal
a televízióban, filmgyárban. 1972-ben eljátssza a "Vigyázat
mázolva" című kisfilm főszerepét, amely az oberhauseni
fesztivál fődíját nyeri el. 1974-ben a "Keménykalap
és krumpliorr" film, a müncheni Prix Jeunesse fesztiválon,
dícsérő oklevelet kap, amelynek főszerepét játsza. Számtalan
alakítását, hála istennek televízó örzi az archivumában.
A fiával Markos György-el készült Karmester, a sakkozók,
az ügyefogyott cirkusz jelenetéig, zenebohócként, vagy
a legendássá váló "Ványadt bácsi" jelentben,
vagy a magyar televíziózásban elsőként elkészülő humoros
húszpercesek, Alfonsó show-jáig számtalan önálló, és
igazi Alfonsó-világ válhatott a nézők millióinak kedvencévé.
Alfonsó mint ember
A színpadi Alfonsó és a magánember
Markos József nem összekeverhető módon különálló dolog.
Mindenféle botrányoktól mentes, nem a világ színei
előtt zajló magánélete, élesen elkülönül, a folyamatos
szakmai csiszolással és műgonddal felépített színpadi
és televíziós szerepeitől. Minden részletében előkészítette
fellépéseinek utolsó, apró mozzanatait is. Évtizedes
külföldi és hazai tapasztalata sűrűsödött egy-egy
jelenetsor mögé. Múló életét és munkásságát megőrző
felvételei a magyar kultúra szerves részévé lett az
idők során.
Kitüntetései
.....1952. április 4. Népköztársasági
Érdemrend ezüst fokozata, Kossuth-díj (1957), Érdemes Művész
(1956), Kíváló Művész (1962). |
|
|
|
|
©
2003 www.szineszkonyvtar.hu |
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése